tiistai 12. elokuuta 2008

Saako töissä olla hauskaa?

Meebo-kokeilumme herätti ajatuksia mm. chatin sopivuudesta neuvojien yhteydenpidon välineenä:

* meeboa on helppo käyttää, eikä tarvitse asentaa ohjelmia - netti ja esim. Google-tunnukset riittävät

* yhteys ylä- ja alakerran välillä: meebon avulla voi olla yhteydessä muihin neuvojiin ja saada nopeasti mm. atk-apua tai lisävoimia tietopalveluun

* tuki & turva: tunne siitä ettei ole yksin vaan voi milloin tahansa ottaa yhteyttä muihin tarvitsematta miettiä mihinkä puhelinnumeroon pitikään taas soittaa

* kollegoiden välinen kommunikaatio lisääntyisi informaalilla ja ehkä hauskallakin tavalla

* pari kertaa kokeilumme aikana keskusteluun ilmaantui kirjaston ulkopuolisia ihmisiä, mutta he häipyivät nopeasti - ehkä tämä ei ole ongelma, sillä chatissa ei ole tarkoitus paljastaa mm. asiakastunnuksia tai kirjoitella asiattomuuksia

* voisiko chattiin ottaa mukaan muitakin kuin neuvojia tai aloittaa eri keskusteluita, joihin eri ihmiset voisivat osallistua?

* sitooko chat liikaa ihmisiä koneen ääreen: ei kukaan voi olla koko aikaa koneen äärellä ja jatkuva vilkuilu meebon puolelle saattaa häiritä keskittymistä

* meebo-kokeilumme olivat lievästi sanottuna melko hauskoja: ne saivat melkein aikaan hervottomia naurukohtauksia - herääkin kysymys tai pari: saako töissä olla hauskaa ja mitä esimiehet mahtavat sanoa tällaisesta toiminnasta?

Pitäisikö meeboilulla olla selkeät pelisäännöt? Pitäisikö pitäytyä vain tiukalla asialinjalla vai voisiko joskus piristää työkavereiden päivää muutamalla hassulla jutulla? Ehkä tämä voisi olla keino parantaa työhyvinvointia - keino purkaa paineita. Keskustelemme näistä asioista seuraavassa neuvojien palaverissa, joten sitten saamme kuulla muiden mielipiteitä asiasta.

Ei kommentteja: