keskiviikko 7. toukokuuta 2008

iGoogle vs. Netvibes

iGoogle on osoittautunut todella näppäräksi työkaluksi. Olen laittanut 23asiaa-välilehdelle ihan kaikki kurssitovereiden blogit. Lisää tulee sitä mukaa kun blogilista täydentyy. Eri asia on ehdinkö lukemaan kaikkia; ainakin voin silmäillä otsikoita ja tuumia kannattaako ahdistua siitä, että olen muita jäljessä kurssitehtävissä. Vielä ei kannata huolestua.

Blogit on tietysti aakkosjärjestyksessä- täytyyhän asiat ja tavarat olla järjestyksessä! Minua häiritsee kuitenkin yksi asia iGooglessa: en ole keksinyt miten välilehtien järjestystä muutetaan. Haluaisin laittaa ne tiettyyn loogiseen järjestykseen, mutten osaa. Netvibesissä se onnistuu helposti. Siitä miinus iKuukkelille. iGoogle saa kuitenkin plussaa hienoista teemoista: olen laittanut jokaiselle välilehdelle oman teeman, kaikki liittyvät jotenkin luontoon.

Netvibesin kanssa olen sählännyt tänään aika urakalla. Laitoin neuvojille sähköpostia, jossa kehoitin kaikkia tutustumaan siihen tarkemmin ja tutkimaan mitä kaikkea sinne on viime aikoina lisäilty. Hyvä olisi, jos kaikki lisäisivät sinne tiedotteita yms. joka hyödyttäisi kaikkia neuvojia työssä. Heti kun olin laittanut viestin, Netvibes sekosi jotenkin. Sinne oli laitettu jo aika monta välilehteä, mutta kun painoin F5-nappia, jäljellä oli kaksi välilehteä - Kirjastot.fi ja "Lost". Ajattelin hetken että minä sain Netvibesin sekaisin - apua mitä olenkaan tehnyt! Mihin olivat kadonneet kaikki välilehdet, entä missä niiden sisällöt? Kaikki sisältö oli, Kirjastot.fi-syötteitä lukuunottamatta, Lost-välilehdellä sekaisin. Soitin hätäpäissäni Maestrolle ja hän tuli viipymättä katsomaan tilannetta. Diagnoosi: kyllä se on sekaisin. Täytyi vain alkaa siirtelemään sisältöä oikeille välilehdille. Sain siirrettyä muistilaput ym. oikeille paikoille, mutta sitten huomasin, että välilehdet olivat tulleet takaisin. Lopputulos: tuplat tai peräti triplat samoja välilehtiä. Ja eikun taas muokkaamaan...

Mitä tästä opimme: Netvibesin kanssa ei kannata ryhtyä hötkyilemään, pitää olla kärsivällinen. iGooglen kanssa ei ole ollut tällaisia ongelmia, joten se taitaa vetää pitemmän korren.

Ei kommentteja: