keskiviikko 14. toukokuuta 2008

Keskusteluvoorumeista

Tutustuin Suomi24:n Lahti-aiheisiin keskusteluihin. Siellä puhuttiin nuorison kyseenalaisista huveista (bussien penkkien sotkemisesta purkalla), kirpputoreista, työvoimatoimiston ammattitaidottomista (?) virkailijoista, varastetuista polkupyöristä, jne. Kaikesta maan ja taivaan välillä keskustellaan. Melko kaoottista, sanoisinko.

Suomi24:n kirjastopalsta herätti minussa paljonkin tunteita. Aika provokatiivisia kannanottoja löytyi mm. Kirjastot lakkautettava -keskustelusta. Suomi24:een ei tarvitse rekisteröityä; kuka vaan voi kirjoittaa omasta mielestä loistavia mielipiteitä aiheesta kuin aiheesta. Yksi asia vaan tulee mieleen: kun ihmisillä on niin paljon kommentoitavaa ja kysyttävää kirjastoista, miksi he eivät kysy suoraan kirjastoista ja niiden henkilökunnalta? Eräskin kirjoittaja sanoi että suora palaute menisi paremmin perille. Pitäisikö meidän kirjastonhoitajien päivystää Suomi24:ssa ja vastailla kysymyksiin sitä mukaa kun niitä tulee? Vai pitäisikö kirjastojen sivuilla olla parempi keskustelumahdollisuus - ei pelkästään sitä palautelomaketta?

Kirjastot.fi-keskustelupalstoja olen seurannut, mutta en ole ikinä kirjoittanut sinne mitään. Ehkä olisi jo korkea aika tehdä se. Kynnys vain on ollut aika korkea.

Tuntuu siltä ettei foorumeilla ihmiset jaksa katsella vanhoja keskusteluja, vaan he aina aloittavat uuden aiheen, vaikka siitä olisi kirjoitettu jo miljoona kertaa. Siis ihan sama meininki kuin Kysy kirjastonhoitajalta -palvelussa, johon sain osallistua viime kesänä Lahdessa. Kärjistetysti voisi sanoa, että ihmiset kysyivät kahta asiaa: "Minkä arvoinen tämä raha on?" tai "Annoimme lapsellemme nimeksi X:n, mitähän se mahtaa tarkoittaa?".

Aion osallistua jollekin foorumille hieman myöhemmin...

4 kommenttia:

Tuula kirjoitti...

Suomi24 on tosiaankin aikamoinen paikka - sieltä löytyy elämän koko kirjo. Minäkin huomasin tuon Kirjastot lakkautettava -keskustelun ja pisti kyllä miettimään, miten meidän työstä puhutaan muilla foorumeilla kuin meidän omilla. Toivottavasti kirjastot ottavat käyttöönsä vuorovaikutteisempia palveluita kuin mainitsemasi palautelomakkeen. Kyllä meidän mielestäni pitäis kuunnella asiakkaita enemmän eikä ajatella, että me tiedämme, mitä asiakkaat haluavat.

Hyvä asia tällä kurssilla on se, että kynnys osallistumiseen madaltuu, kun voi kokeilla erilaisia asioita ensin harjoitusmielessä.

Oon ollu mukana testaamassa uutta Kysy kirjastonhoitajalta -etätietopalvelun semanttista käyttöliittymää. Siihen on tulossa asiakkaalle paremmin näkyviin palvelun arkisto, josta hän voi ensin tarkistaa, löytyykö sieltä jo valmista vastausta. Toivottavasti näin saadaan hyvät vastaukset paremmin esiin.

Anonyymi kirjoitti...

Toisaalta niitä uudelleenkysyjiä riittää aina, oli käyttöliittymässä sitten vaikka kuinka hieno hakusivu tai arkisto.

Ja kärjistäen: sitähän varten me ollaan olemassa! Kaikki maailman tieto on *jossain*, mutta asiakkaat ei osaa/jaksa/pysty sitä hakemaan.

On sitten lopulta aika sama, onko tiedontarve 1700-luvun sosiaalisten suhteiden esiintymiskoodit vai se, moneenko kirjasto on auki :). Me vastataan!

Heboru kirjoitti...

Olet tietysti oikeassa, Reetta! Mutta kirjastoimmeistenkin on hyvä välillä saada jupista...

Anonyymi kirjoitti...

Suomi24 on yksi iso hässäkkä. Hyvää ajanvietettä ja joskus sieltä on
löytynyt asiaakin.